Sunday, June 17, 2007

the man in my life.. :)

sempena father's day ni, aku terpanggil nak cite sket pasal abah..
sebenarnye masa kecik2 dulu, aku panggil encik khairuddin tu 'baba'..
tah sejak bile aku tak sedar, aku suke2 tuko panggilan tu ke 'abah'..
tak kesahla, asalkan dia tau panggilan tu utk dia..hehehe..

abah..mmg aku sanjung dia dlm byk hal..
1) dia ayah yang very understanding..buleh diajak berbincang..
2) tak byk bercakap..tp kalau dia dah start bercakap, buleh tahan gak cara penyampaian cite2 dia..hehe..
3) jarang berlawak..tp skali dia berlawak dgn muke selambe dia tu, kitorang adik beradik boleh gelak guling2..sampai senak2 perut..hahaha..(ni belaja dr anak2 dia la ni..)
4) jarang marah..tp mmg buleh terkedu kalau skali dia naik hangen..(sorry abah, kdg2 tu tak sengaje..hehe)
5) mmg selalu lebihkan anak2..kalau shopping tu, dia akan duduk kat satu tempat, lps anak2 shopping, dia dtg kat kaunter, tinggal nak bayarkan je..dalam beratus2 dia kene byr tu, satu pun tade barang dia..mama selalu ckp, "abah tu biarlah dia tak cukup baju ke ape, biar anak2 dia cukup makan, pakai.." sayu je aku denga..bukan kitorang tak suruh dia beli..dia tanak..alasan dia "alaa kat umah elok lg.." (mmgla still elok abah, tp ape salahnye skali skala tuko angin..pakai benda baru..walaupun yang byr tu tetap duit abah..kehkehkeh..)
hmm..kdg2 tu dia main rembat je baju yang agak2 dia muat pakai..hahaha..baju emi la yang selalu jd mangsa..saiz lebih kurang je..sandal emi pun camtu gak..huhuhu..emi suke la, sbb bile abah dah pakai, dia beli yang lain..tu laa anak2 abah..ape nak jd tah :p
tu yang slalunye, mama ngan aku akan belikan je utk dia senyap2..bile dah beli, sure dia pakai..ehehehe..(kene pakai taktik cam tu a, bah..kalau tak, mmg tak merasa la abah benda baru..hehe)
6) slalu tanye aku pasal IT ni..walaupun kadang2 tak terjawab aku soklan2 yang diajukan..hehehe..tp aku cube gakla sedaye upaye memberikan jawapan yang senang dia nak paham..(anak abah ni mmg blaja IT..tp bile soh terangkan dalam bahasa bukan IT, tergeliat gak lidah..hihi)
7) tak penah hampakan kitorang..ape je yang anak2 dia mintak..nak makan kat mana..nak beli ape..kalau dia mampu, sebuleh2nye dia tunaikan..sbb dia tanak kitorang rasa hidup daif macam dia penah rasa masa zaman kanak2 dia dulu..sebuleh2nye nak bg kitorang idup senang, tak mengulangi saat2 perit dia.. (thx abah! walaupun hidup kite tak semewah mana, alhamdulillah..kami dah cukup bersyukur atas ape yang ada..)
8) dia la tempat aku refer sume bende..dr jd cikgu english aku..kamus bergerak..sampai laa jd map aku..dan macam2 lagi la..walau sesibuk mana pun dia time aku tanye tu, dia akan sparekan gak masa utk jwb soklan aku..terang sampai aku paham..kdg2 aku rasa, kalau dia jd lecturer..lg2 lecturer english, pehh mmg power..(anak dia je yang english so-so..tak rajin baca buku english a bah..hiks..)
kalau tempat2 dlm mesia ni, tanye je..mmg tip-top! sure dia dapat jawab..kalau tak betul2 tepat, tp area tu dah betul dah..kdg2 pelik gak, dr mana la dia tau sume tu..bukannye sume tmpt dia penah pegi pun..senang je dia jawab "rajin2 baca paper, denga berite.." (haaa..mmg yang tu laa ira paling suke buat, bah..ekekeke)
sume papehal, first org yang aku refer ialah dia..bile dia tak brape sure, baru aku refer org lain..
9) dia cukup risau pasal aku.. (haa part ni best! heheh)
memula aku keje dulu, aku kene balik lmbt..so selagi aku tak balik, selagi tu la dorang tak tdo sbb tgu aku..ye la..aku sorang je anak pompuan, pastu balik lmbt2 plak tu..(sorry ma, bah..bukan suke2 nak balik lmbt..ira mencari rezeki yang halal..nak wat cemana ;p)
tp skrg aku slalu balik lmbt sbb slalu tgk muvi lps keje..(hehe, yang ni mmg salah ira..tp susah nak buang tabiat tu..lgpun, tu je masa nak release tension keje..kalau weekends, dah bz wat mende lain..huhuhu)
pastu dia risau aku tak kawen2 lagi..hahaha..aku ingat dia cool je..sbb nampak ok je kan..rupe2nye, dlm diam, dia n mama slalu diskas pasal aku..lg2 bile ada orang kg risik2 aku..sbb dia dah tau ape jawapan yang aku akan bg..huhuhu..
satu lg, rupenya dia amik kesah ape komen2 yg aku bg..kehkehkeh..aku ingat lg, masa dia n mama g buat haji..dia cukur botak rambut dia..lps cukur tu, terus dia bgtau mama "apelaa ira akan cakap kalau tgk rupe dia skrg..mesti dia gelak" (hahahaha...abah..abah..ingat ira ni kejam sangat ke? paling kejam pun, ira gelak sorang2 je..hahahaha)

itula abah aku..kdg2 aku rasa, ape yang akan jadi kat aku bile one day nanti...hmm..(tak tertaip aku ayat yang seterusnye..panjangkan umonye ya Allah..sbb aku masih sangat2 perlukan dia utk guide aku..) aku bersyukur sangat2 dapat ayah mcm tu..mmg tade sape leh ganti tempat dia..

to abah, ira sayang abah sangat2..u are the greatest, abah!
mmg tak terbalas jasa2 abah selama ni..
the least that i can do, is to doakan kesejahteraan abah dunia dan akhirat..
semoga abah dan mama sentiasa di dalam lindungan-Nya..amiin..

No comments: