Thursday, November 15, 2007

kalaulaa aku..

arinih 2 kali aku anggap aku dapat rezeki..

Scene 1:
masa aku bayar bekfes kat Rasamas (a.k.a Ayamas)..
rege set bekfes tu plus add-on sume skali rm6.30..
so aku bayar laa rm10.30 supaye senang dia bg baki lg 4 hengget..
tp instead, dia pulangkan kat aku 7 hengget.. (1 keping note rm5, 2 keping note rm1)
aku rasa dia nak pulangkan: 1 keping note rm2, 2 keping note rm1..

Scene 2:
aku nak exit parking..
aku patut kene rm5..mmg charge per day..
so aku hulurlaa sekeping note 5 hengget..dan as always, aku mintak resit.. (ehem, for claim purpose laa kann :P)
bukan saje aku dapat resit, malah aku juge dapat baki 5hengget (5 keping note rm1)..
aku rasa dia ingat aku bayar sekeping note 10 hengget..

hmm..aku kire2 keuntungan aku arini:
3 + 5 = 8 hengget..
tapi tu kalaulaa aku amik baki2 tersebut..heheh..

ye..aku tak amik pun..
aku pulangkan balik duit2 tu sbb:
1) tu bukan duit aku..
2) aku rasa aku tak patut terima..
3) aku yakin dgn "buat jahat dibalas jahat"..kalau kite amik yang bukan hak kite, one day hak kite pulak akan hilang..or worst, mungkin boleh hilang dlm amount yang lagi byk..
4) aku kesian kat cashier2 tu..tak pasal2 kene ganti pulak atas kecuaian sendiri..kalau gaji byk takpe gak..ni kalau aku selambe je amik td, kire2 dorang ilanglaa gaji sejam..

aku bukan blog mende nih sbb nak tunjuk aku baik..
aku just rasa "wow! dalam sehari, sampai 2 kali aku dapat rezeki camtu.."
walaupun tu org kate rezeki..
walaupun tade laa banyak mane..
tp still..aku tak sanggup nak terime..
mana tau, duit tu aku buat beli makanan..pehhhh terus jd darah daging wooo..
aku tak laa kate duit tu tak halal..
tp bile mkn duit yang aku terime dgn care yang tak best, buat aku rasa tak best-lah!
ye laa..lainlaa kalau tak sengaje kann..dah sampai umah, baru pasan..haa yang tu lain cite..
ni mmg sah2 kite sedar org tu salah bg, takkan laa nak buat2 tak pasan gak kan??

tahlaa..
kalau aku, aku mmg akan rasa tak sedap ati sepanjang ari kalau aku buat gak mende2 tu...
silap aribulan, siap terbawak2 ke mimpi..
kalau mimpi best, takpe..
buatnye aku mimpi buruk..haaaa...
aku tanaklaa mimpi aku jd kenyataan skali lg kann..ekekeke..

2 comments:

Anonymous said...

baguss baguss.. itu sumer ahmad albab yg punyaa! ehh.. silap
itu sumerrrr ujian Allah.. alhamdulillah.. iman ko utuh!

Anonymous said...

*clap clap* bagus iera,that's the best thing to so..btol,nnt rasa serba salah..camni la puteri umno,tehehe..