Friday, February 29, 2008

bidan terjun tiruk..

korang tau kan pasal career fair under JobsDB.com tu?
venue: KL Convention Center..
date: 28th feb 2008 - 1st march 2008..

psstt..ada satu benda aku nak share..
syyyshhh..
selama aku keje kann..
nak masuk 5 tahun dah bulan may nih..
aku tak penah langsung enroll dlm any job hunter punye services nih..hahahahaa..
bile ada kawan aku tanye "ko tak apply thru jobstreet ke?"
"aah eh..aku tak penah terpikir pun nak try out mende tuuu..."
baru aku pasan la kannn..
hahahahhaa..

ok back to the career fair..
tak pasal² aku plak kene jaga booth kitorang kat situ..
our company ada bukak booth jugak..
yg perlu bertugas, sah²laa org HR kann..
tp utk lebih details, they need jugak para² requesting manager yang need resources nih untuk turut serta jaga booth tu..
senang dorang nak tentukan what criteria they want dr applicant² tu..
senang nak shortlisted..
these manager² nih, we called it "spokesperson" for the day laa..

soooo..
patutnye yang kene pegi bos aku laa kannn..
sbb only team leader or project manager je yang entitled to be that spokesperson tu..
ye laa..dah dorang yg nak mintak resources sangat..
so dorang lebih tau laa org cemana yang dorang nak..
tol tak??
tp sbb bos aku tu ada a few meetings yang kene attend..
so bos-atas-bos aku telah mencadangkan namaku utk jadi pengganti..
uwaahhh..enak² aja diaaaaa...

makanye..
11am - 4pm td..
aku dgn gagahnye menggebang itu ini..hahahhaa..
tp penat woooo..
penat tegak..
penat senyum..
penat berceloteh..
penat tgk ragam org..


  • ada yang nak gift je.."eh cantik pen tu..boleh amik satu?" (ewahhh..dah laa tanak apply, sebok kutip gift..)
  • ada yang datang dan apply..tp bile bg gift, tanak pulak.. dia ckp "sy dah ada byk pen dah..nti sy tatau nak pakai yang mane satu.." (hihihi..org macam ni pun ada..)
  • ada yang dtg tanye byk² nih..pasal company, pasal business.. tp bile tanye dia background ape, dia buat construction..(cheh..buang air liur je tau!!)
  • ada jugak yg bile tanye background ape..dia jawab "i mmg backround IT..tp i tanak buat IT.." pastu terus senyum & blah.. (WTH! dah tu ko singgah buat ape???)
  • ada yang dtg ngadu masalah.. "i keje kat hotel..as a chef..susah nak cari hotel yang bayar good pay skrg..i masuk tgk² career fair ni pun tak harap sangat dapat cari keje kat sini.." (sian pulak..tp kami cari org IT encik..kami bukan kaunselor..)
  • ada tu dah baye² abah aku.."do u have any vacancies for fresh grads?" (dlm ati aku, uncle ni baru grad ke? hihihi..tp aku rasa dia carikan keje utk anak dia..hehehe)
  • ada jugak yang buat² tau bile kitorang tanye familiar ke ngan our company..tp terkulat² nak jawab soklan kitorang..(haa kan kene btg idung sendiri..cuba jujur je..kan senang :P)
  • ada tu dah dtg smlm..dah kutip gift..dtg lg arini..nak mintak gift lagi!! (macamlaa kitorang tak cam ko..duhhh..)
  • ada tu india..kitorang beriya laa speaking gitu gini..ingat mmg foreigner..pastu dia jwb campo²..rupenya india malaysia..(chehhhh...buang karan!! cuba ckp awal²..huhuhu..)
  • ada tu gak, kitorang greet dia sbb dia nmpk berminat..dia leh ckp "hai..nak berkenalan ke?" (hahahhaa..lawak sungguh abg ituuu..ape ingat kami jual diri ke??)
dan mcm² gelagat lagi laa..
sampai dah tak terlayan..

ape yang leh aku conclude..
ramai penganggur..
ramai nak tuka keje lain..
ramai yang looking for better pay..
ramai jugak yang dtg sbb nak berpoya² sambil kutip gift..

but whatever that is..
mmg truly a new experience for me.. :)

6 comments:

helomynameisjaye said...

hahaha..reAding ur entry ni pagi2 mmg wat aku senyum sorang2.

Tanpa Nama said...

HiTech padu...hmmmmmm.....post CEO kosong tak,klu ada,aku nakla apply,kuikuikui

crookert said...

spell as HeiTech Padu cik tanpa nama..kalau HiTech tu,mungkin kilang kat kedah.wkakaka...

helomynameisjaye said...

ann..die ni bukan CIK..tk silap aku ENCIK..kan ENCIK ZALI kan?kan?kan?
ahahahahahaa..

Anonymous said...

quote :
"ada tu dah baye² abah aku.."do u have any vacancies for fresh grads?" (dlm ati aku, uncle ni baru grad ke? hihihi..tp aku rasa dia carikan keje utk anak dia..hehehe)"

HAHAHA...KLAKA2.tak sangka iera seorg yang bernaluri lucu..ayat kamu deh..lucu skali..ekkke..lyana rekemen baca blog ko tau!

:: iera :: said...

jay: aku tgk gelagat dorang pun mmg leh senyum sorang² tp kene kaber²..hahahah..

zali: tahnyeeee..salah eja..buleh dihukum nih..
thx to ann..hahahha..(org HR, mestila kene jaga reputasi..ekekeke..)

nad: hihihi..thx for reading ayat² buduh aku..blog aku ni byk luahan perasaan je..sile abaikan grammar²nye ye..mmg tunggang langgang..ikut suke aku jek..ekekeke..